Gymträning i styrke- och muskeluppbyggande syfte är betydligt svårare i 40 års åldern än i 20-30 års åldern, så därav måste man träna smartare för att uppnå bra resultat.

Testosteronnivåerna hos män börja sjunka redan efter 30 år med ca 1 procent per år och efter 40 år sjunker nivåerna med ca 1,5 procent per år.

Så speciellt efter 40 år blir det allt svårare att bygga muskelvolym och öka sin muskelstyrka.

Kroppen tillverkar alltså mindre och mindre av det manliga könshormonet som svarar för bl.a. styrka och muskelvolym.

Att testosteronnivåerna sjunker i denna omfattning innebär att när väl 50 års åldern uppnås är nivåerna 20 procent lägre än i 20 års åldern och tyvärr har styrke- och muskelvolym uppbyggnadsförmågan försämrats avsevärt mycket mer än 20 procent.

Men efter 40 ska man ju även blivit både klokare och förståndigare än vad man var i 20 års åldern, så därav finns goda förutsättningar att träna både smartare och effektivare i denna åldern.

Att träna smartare, effektivare och mer biomekaniskt korrekt är även ett måste för att uppnå resultat i nivåer som närmar sig/kommer i närheten av de resultat som 20-30 åringar uppnår.

Med det är fullt möjligt att träna effektivt idealiskt och uppnå bra resultat efter 40 år, även om man i stort sett startar från ”scratch”.

Personligen har jag lyckats ganska bra med att uppnå resultat sen jag började med styrketräning för drygt 2 år sedan, genom att jag tränat optimalt effektivt (Effektimalt™).

 

Träning efter 40. Börja träna efter 40 år - Jan-Olof Larsson

 

Och genom att kombinera styrketräning med aerobisk träning som ex.vis. den löpning jag håller på med, går det att även efter 40, erhålla en fysik som en 25 åring.

 

 

 

Taggar: Träning efter 40. Börja träna efter 40 år. Hur lyckas man med träning efter 30, 40 år?